Viadesk

September 2013

Social learning revolution: een platform voor en door e-learning professionals

De klant

Viadesk was in het jaar 1999 in Nederland de eerste cloudaanbieder en grondlegger van online documenten delen en samenwerken. Het begon met twee Amsterdamse ondernemers die een besloten omgeving opzetten voor studenten om documenten te delen. Nu is de dienst uitgegroeid tot een veelgebruikt social intranet voor overheidsorganisaties en bedrijfsleven.

De vraag

Viadesk ontwikkelt de e-learningtool Coursepath, waarmee bedrijven hun eigen online academy kunnen opzetten. Achterliggende gedachte is dat contacten met medewerkers / medeleerlingen / gelijkgestemden essentieel is voor de leerontwikkeling.
Via de website www.sociallearningrevolution.nl wil Viadesk de doelgroep, kennis en ervaringen op het gebied van e-learning in zowel regulier onderwijs als bedrijfsleven bij elkaar brengen. Op deze manier wil het een toonaangevend platform op het gebied van 'social learning' zijn.

De oplossing

Een platform met relevante en inspirerende content: nieuws, achtergronden, cases, tools en hulpmiddelen, een faq, advies en discussie. Het platform neemt online de vorm aan van een blog: helder, niet te complex en te druk, duidelijke structuur, ruime indeling met veel beeld.
Gekozen is voor een oplossing in WordPress omdat dit platform erg geschikt is voor websites in de vorm van een blog.

Engagement en netwerkeffect

Engagement, zowel van potentiële klanten als partners is essentieel. We willen dat de doelgroep zich met het platform verbindt. Dat lukt als we interessante en relevante content bieden en bezoekers kunnen verleiden om zich aan te melden.

De incentive hiervoor is tweevoudig:
1. Toegang tot de community: vragen stellen, bijdragen leveren, whitepapers downloaden
2. Notifiers voor relevante informatie: nieuwsbrief – eventueel meerdere nieuwsbrieven gesegmenteerd naar aandachtsgebied; alerts voor relevante informatie; email bij antwoord op een gesteld vraag.

Via tagging en waardering kunnen deelnemers hun voorkeuren uiten voor content. Dit helpt bij het profileren van informatie voor de gehele doelgroep en het verfijnen van het aanbod voor specifieke personen (bijvoorbeeld de hierboven genoemde persoonlijke nieuwsbrieven).
De content zal in thema’s worden ingedeeld. Ook dit helpt bij het persoonlijk maken van het aanbod. Deelnemers kunnen hun voorkeuren voor thema’s kenbaar maken en hierover specifieke informatie ontvangen.

Om het netwerkeffect te optimaliseren worden deelnemers in het netwerk gestimuleerd om content te delen met hun sociale netwerken. De conversie zal zo veel mogelijk op sociallearningrevolution.nl plaatsvinden: vanuit de sociale netwerk worden belangstellenden naar het contentplatform geleid.

Inlog kan ook via sociale netwerken plaatsvinden: m.n. Linkedin. Aanmelding kan dan met permissie op het betreffende netwerk worden getoond.

deel

Geïnteresseerd in een website met het CMS WordPress?
Neem contact op