Door: Herman van Oorschot op 16 mei 2011
Afgelopen donderdag 12 mei heeft Fullmoon met een aantal relaties een middag van gedachten gewisseld over online communicatie via social media en de eigen website. Het motto van de middag was 'In the mix' wat aangeeft dat het vooral ook ging over de relatie tussen beide online communicatiekanalen.
Hierbij de presentaties die Renate Sombroek en ikzelf op deze middag hebben gegeven:
Succesvolle (online) communicatie laat zich vangen in het bekende marketing model AIDA: Attention, Interest, Desire en Action. Heel globaal kun je stellen dat het creëeren van aandacht en interesse goed zijn te bereiken via de sociale media. In veel gevallen zul je via de sociale media als Twitter en Facebook proberen je doelgroep naar je site te leiden waar de actie plaatsvindt: bestelling, donatie, reservering of een andere vorm van (inter)actie. Op de eigen site heb je immers controle en zijn de mogelijkheden voor branding optimaal.
Het gebruik van social media is geen doel op zich maar onderdeel van een online communicatiestrategie. Online succes zit hem in de mix van online communicatie middelen, waarbij iedere organisatie haar eigen recept moet vinden. Starbucks is een voorbeeld van een uiterst succesvolle online communicatiemix.