Zet website en social media samen in: een 7-stappenplan

Door: Herman van Oorschot op 24 januari 2011

Zet website en social media samen in: een 7-stappenplan

Behalve via hun website bereiken de meeste organisaties hun doelgroep tegenwoordig op internet via sociale media. Het is een extra kanaal met een eigen aanpak en dat betekent ook een extra communicatie-inspanning. Zorg er dus voor dat je de beschikbare tijd en middelen optimaal inzet om versnippering tegen te gaan en website en sociale media te laten samenwerken om het uiteindelijke doel, conversie, te bereiken. Dit stappenplan helpt daarbij.

Verbind social media met je website
Door informatie op social media te verbinden met de inhoud van de eigen website, vergroot je je relevantie op internet voor je (toekomstige) klant. Dat kun je op twee manieren doen: op je eigen website maakt u het makkelijk voor bezoekers om je informatie te delen met hun sociale netwerk. je plaatst daarvoor speciale iconen onder het nieuws en andere informatie.

Andersom zorg je ervoor dat je zelf aanwezig bent op de sociale netwerken waar je klanten zitten. Daar deel je nieuws, informatie en tips waar je klanten en prospects hun voordeel mee kunnen doen. Het resultaat is in beide gevallen: meer verkeer naar je website en een prominentere positie in het domein waarin je je wilt onderscheiden.

Al die sociale netwerkactiviteit mag natuurlijk niet te veel ten koste van het andere werk dat moet gebeuren. Om social media voor je te laten werken is het dus zaak om planmatig te werk te gaan: wat is het doel en hoe bereikt je dat binnen de ruimte die daarvoor is gereserveerd?

In 7 stappen naar een effectieve gecombineerde inzet

Om onze relaties te helpen die vraag te beantwoorden, ontwikkelden we een 7-stappenplan voor de communicatie via website en social media met als doel leads en uiteindelijk conversie / omzet te genereren:

1. Bepaal je doelstellingen: stel vast wat je voor je organisatie wilt bereiken en hoe belangrijk communicatie met je klanten en prospects daarbij is;
2. Vul een social media matrix in waarin je deze doelstellingen afzet tegen de kenmerken van de belangrijkste social media: profielensites als Facebook en LinkedIn, en publicatiehulpmiddelen als Twitter, Google Maps maar ook de eigen e-mail nieuwsbrief
3. Breng in kaart wat relevante onderwerpen zijn voor je klanten;
4. Stel vast wie binnen je organisatie over welke onderwerpen gaan communiceren, hoe vaak en via welke media (eigen website en social media);
5. Bepaal per doelstelling en per onderwerp de Key Performance Indicators (KPI's);
6. Doe een nul-meting: hoe score je bij aanvang op je KPI's en waar wilt je zijn binnen drie, zes maanden;
7. Ga aan de slag: Luister eerst naar wat er wordt gezegd wordt, begin voorzichtig te experimenteren en bepaal regelmatig de voortgang. Stel je social mediaplan zo nodig bij: onderwerpen, berichten, toon, media.

We hebben dit stappenplan uitgewerkt en getest bij diverse klanten en relaties tijdens workshops. Ook is het opgenomen in een white-paper dat we schreven voor de inzet van social media op accountantskantoren in opdracht van een softwareleverancier van online boekhoudsoftware.

deel

Meer weten over onze workshops?
Workshops

Reageer op deze blog

Type het getal ACHTIEN in cijfers.