Zelf rijke, online magazines maken

Door: Herman van Oorschot op 5 november 2012

Zelf rijke, online magazines maken

Het aantal tablets in Nederland is de eerste helft van 2012 gegroeid tot 2.8 miljoen. Dat blijkt uit onderzoek van GfK (1). Dat is ruim één miljoen meer dan eind vorig jaar. Uit die sterke groei kun je afleiden dat op dit moment bijna een kwart van de Nederlandse bevolking een tablet tot zijn beschikking heeft. En niet alleen het aantal gebruikers neemt toe, ook de gebruiksfrequentie blijft stijgen. Genoeg redenen om je als bedrijf te verdiepen in de mogelijkheden van tablet publishing.

Professionele bladenmakers zien in deze ontwikkeling de grootste kans. Uit hetzelfde onderzoek van GfK bleek namelijk dat bijna driekwart van de tableteigenaren belangstelling heeft voor het lezen van magazines op de tablet. Een groot bijkomend voordeel is de langere ‘levensduur’ van content. Ook eerdere edities worden op de tablet gelezen omdat ze letterlijk binnen handbereik zijn. De populairste vorm om een digitaal magazine te lezen is door middel van een magazine app, die door 65% van alle tableteigenaren gebruikt wordt om een magazine te lezen;  47% gaat naar de website van het magazine en 37% leest een digitale reproductie van het magazine op de tablet. 

Magazine apps vs. website
Een online magazine heeft een ander karakter dan een website en het is meer dan een digitaal doorbladerbare versie van een papieren magazine. Het is een interactief, multimediaal tijdschrift dat kan worden gemaakt als aanvulling op een gedrukt magazine maar dat ook als zelfstandige titel kan worden uitgebracht. Online magazines kennen net als gedrukte magazines edities of nummers. Een website aan de andere kant is continu en bevat naast nieuwsartikelen ook vaste content.  De overeenkomst tussen digitale magazines en websites is de interactieve, multimediale content: je kunt in beide klikken op bijvoorbeeld links, foto-impressies en filmpjes en het gesprek met de redactie en je mede-lezers aangaan.

Effectiviteit
Het maken van een goed online magazine is misschien een investering, maar het biedt de gebruiker een zeer rijke ervaring en zal daarmee de afzender een waardevol contactmoment met zijn doelgroep opleveren. Misschien wel waardevoller dan via website of gedrukt magazine.

Er zijn veel meer mogelijkheden met een online magazine om gebruikers te triggeren om actie te ondernemen. Het biedt de beleving die in intensiteit vergelijkbaar is met een papieren magazine maar de lezer zal eerder geneigd om een link te volgen naar je website, webshop of social media netwerken. Ook abonneren en contact opnemen gebeurt bij een tablet veel sneller dan vanuit een gedrukt magazine.

Een online magazine prikkelt bovendien alle zintuigen. Muziek en geluidseffecten zorgen voor meer impact. Animaties en bewegende elementen versterken dit. Ook verassingselementen, bijvoorbeeld klikbare of dynamische grafieken, verhogen het plezier en daarmee ook de leesduur.

Genoeg reden voor Fullmoon om te onderzoeken hoe we professionele bladenmakers kunnen helpen om zelf rijke, online magazines te maken, zonder specifieke kennis van HTML en CSS. Onze inzet is een eenvoudig te gebruiken systeem waarmee tegen een geringe investering magazines kunnen worden geproduceerd die op alle gangbare tabletplatforms te lezen zijn.

De basis hebben we al gelegd. Binnenkort kunnen we een tipje van de sluiter oplichten.

deel

Geinteresseerd in Magzmaker? Meedenken?
Neem contact op

Reageer op deze blog

Type het getal TWEE in cijfers.