Lessen uit gebruiksonderzoek (usability testen)

Door: Renate Sombroek op 1 november 2012

Lessen uit gebruiksonderzoek (usability testen)

Doelstelling van usability testen of gebruiksonderzoek is het achterhalen van de knelpunten in het gebruik van de website. Door deze drempels weg te nemen of te verminderen, zal de website beter aansluiten op wensen en behoeften van de gebruikers. Vaak hoeven deze punten helemaal niet ingrijpend te zijn. Een gebruiksonderzoek levert bijna altijd een aantal quick wins op die snel de effectiviteit van de website verbeteren. Dit kunnen bijvoorbeeld aanpassingen in de terminologie zijn. Termen, maar ook symbolen en iconen, die intern gesneden koek zijn, worden door buitenstaanders niet altijd herkend.

Door de website te testen met testpersonen, geselecteerd uit de werkelijke doelgroep van de site, kan waardevolle feedback worden verzameld op het gebied van vormgeving, navigatie en inhoud. Iedere website is uniek en ieder onderzoek wordt afgestemd op de doelstellingen en doelgroepen van de website. Met behulp van persona's en user scenario's worden algemene onderzoeksvragen vastgesteld en vertaald in opdrachten die we de deelnemers aan het onderzoek vragen hardop denkend uit te voeren.

We voeren bij Fullmoon met grote regelmaat gebruiksonderzoeken uit. Naast resultaten die heel specifiek voor de onderzochte website gelden, heeft dit ook een aantal algemene aandachtspunten opgeleverd:

Navigatie

  • Plaats belangrijke navigatie-elementen bovenin de pagina, zodat ze bij gangbare schermresoluties altijd in beeld staan;
  • Om terug te gaan naar het openingsscherm of de homepage is een duidelijke 'Home' button in de meeste gevallen noodzakelijk. Het aanklikbaar maken van een logo of het een plaatsen van een link in het kruimelpad kunnen aanvullend zijn, maar zijn niet voor iedereen duidelijk;
  • Als er gescrolled moet worden, scroll de pagina dan als geheel. Gebruikers kunnen in dat geval snel en gemakkelijk met het muiswiel scrollen. Maak de scrollbalk ook groot genoeg.

Zoeken / sitemap

Bij het gebruik van de zoekbox valt een generatiekloof op. Vooral jongeren vallen (heel) snel terug op de zoekbox wanneer ze de informatie niet snel genoeg kunnen vinden, waar ouderen liever nog wat doorklikken. Zorg dus zowel voor een goede zoekfunctie als voor een overzicht van de belangrijkste links. De sitemap kan goed worden vormgegeven in de vorm van een voetblok waarin de meest relevante termen worden weergegeven.

Zoekbox

Zorg dat de zoekbox voldoet aan de volgende voorwaarden

  • geef de zoekbox een prominente plek: meest gebruikelijk is rechtsboven;
  • geef de zoekbox de ruimte;
  • laat de zoekbox op iedere pagina terugkomen;
  • plaats een knop 'zoek' achter de zoekbox;
  • zorg er ook voor dat je met enter de zoekactie kunt starten;
  • plaats een tekst (bijv. 'Zoek hier op trefwoord') in de zoekbox;
  • zorg ervoor dat de zoekmachine suggesties geeft indien de zoekterm niet volledig juist is.

Voetblok

Zorg dat de volgende informatie in de het voetblok is terug te vinden

  • Contactinformatie / klantenservice
  • De meest bezochte pagina's binnen de site
  • De meest gezochte termen binnen de site
  • Veelgestelde vragen

Inloggen en registreren

  • Laat persoonlijke informatie altijd over een veilige (secure) verbinding lopen;
  • Geef bij bewaren van informatie (zoals de gebruikersnaam) heel duidelijk aan dat je dat niet op een openbare toegankelijke computer moet doen;
  • Vraag alleen naar werkelijk noodzakelijke persoonlijke informatie. Leg uit waar dit voor gebruikt wordt;
  • Deelnemers vullen niet graag profielgegevens in. Overweeg inloggen met een bestaand account, zoals linkedIn.

deel

Heb je een vraag? Of wil je gebeld worden?
Contactformulier

Reageer op deze blog

Type het getal DERTIEN in cijfers.