Door: Renate Sombroek op 1 november 2012
Doelstelling van usability testen of gebruiksonderzoek is het achterhalen van de knelpunten in het gebruik van de website. Door deze drempels weg te nemen of te verminderen, zal de website beter aansluiten op wensen en behoeften van de gebruikers. Vaak hoeven deze punten helemaal niet ingrijpend te zijn. Een gebruiksonderzoek levert bijna altijd een aantal quick wins op die snel de effectiviteit van de website verbeteren. Dit kunnen bijvoorbeeld aanpassingen in de terminologie zijn. Termen, maar ook symbolen en iconen, die intern gesneden koek zijn, worden door buitenstaanders niet altijd herkend.
Door de website te testen met testpersonen, geselecteerd uit de werkelijke doelgroep van de site, kan waardevolle feedback worden verzameld op het gebied van vormgeving, navigatie en inhoud. Iedere website is uniek en ieder onderzoek wordt afgestemd op de doelstellingen en doelgroepen van de website. Met behulp van persona's en user scenario's worden algemene onderzoeksvragen vastgesteld en vertaald in opdrachten die we de deelnemers aan het onderzoek vragen hardop denkend uit te voeren.
We voeren bij Fullmoon met grote regelmaat gebruiksonderzoeken uit. Naast resultaten die heel specifiek voor de onderzochte website gelden, heeft dit ook een aantal algemene aandachtspunten opgeleverd:
Bij het gebruik van de zoekbox valt een generatiekloof op. Vooral jongeren vallen (heel) snel terug op de zoekbox wanneer ze de informatie niet snel genoeg kunnen vinden, waar ouderen liever nog wat doorklikken. Zorg dus zowel voor een goede zoekfunctie als voor een overzicht van de belangrijkste links. De sitemap kan goed worden vormgegeven in de vorm van een voetblok waarin de meest relevante termen worden weergegeven.
Zorg dat de zoekbox voldoet aan de volgende voorwaarden
Zorg dat de volgende informatie in de het voetblok is terug te vinden