Door: Herman van Oorschot op 11 oktober 2012
Sinds begin 2012 voeren we als Fullmoon het motto Simply Interactive. Omdat we geloven in eenvoud, in elegante oplossingen en in communicatie. We zijn erbij sinds het internet de wereld veroverde en in die tijd hebben we op ons vakgebied interessante en zelfs spectaculaire ontwikkelingen de revue zien passeren. Ter gelegenheid van de lancering van onze nieuwe website blikken we kort terug, aan de hand van de bepalende spelers van de afgelopen 16 jaar, en destilleren daar vier leidende principes uit voor succesvolle online communicatie.
Een van de succesvolste bedrijven in de geschiedenis van tech is Microsoft. Verguisd door velen omdat ze niet origineel zouden zijn en soms inferieure spullen zouden leveren. Maar wel een bedrijf met een ongelooflijk uithoudingsvermogen en een subliem gevoel voor wat de mensheid met software wil. Het heeft cash cows als MS Dos, Basic, Word en Windows opgeleverd. De doorbraak van het internet bij het grote publiek wordt wel op naam van Windows ’95 geschreven dat de grafische webbrowser gemeengoed heeft gemaakt in de vorm van Internet Explorer. Dat ook weer werd verguisd, dat wel. De afgelopen 10 jaar heeft de ster van Microsoft wat glans verloren maar Windows 8 belooft volgens velen weer een revival en de omzet heeft er in die jaren niet substantieel onder geleden.
Er waren al zoekmachines als Alta Vista maar dankzij het mythisch lege zoekscherm van Google kon het internet eind jaren ’90 echt uitgroeien tot de plek waar je direct naar toegaat als je op zoek bent naar wat dan ook: van de goedkoopste vliegreis naar Cyprus tot aan de laatste jurisprudentie over het afspiegelingsbeginsel. Het succes betekende het begin van het Google imperium dat zich intussen uitstrekt van de zoekmachine waarmee het begon, via applicaties als Gmail en Google Maps tot aan Android, het meest gebruikte besturingssysteem voor smartphones.
De wederopstanding van Apple sinds 1996 toen Steve Jobs het roer weer overnam is ongeëvenaard. Glasheldere keuzes voor een uiterst slank productassortiment, superieur ontwerp en ultiem gebruiksgemak hebben Apple tot het meest waardevolle merk ter wereld gemaakt. Of de Apple-magie de dood van Jobs overleefd zal nog moeten blijken maar voorlopig reikten de rijen voor het Apple Centre bij de introductie van de iPhone 5 nog tot voorbij het Leidseplein. Een speciale vermelding verdienen de introductie van de iPod, iTunesstore en de iPhone met zijn apps die het accent van de desktop en laptop naar de mobiele devices en van de desktopsoftware en browser naar de mobiele apps hebben verplaatst.
Facebook komt de eer toe, twijfelachtig of niet, dat het een hek heeft gezet om een groot deel van het internet. Het is veruit de meest bezochte website en miljoenen mensen delen hier alles wat hun lief is en soms meer dan dat. Veel gebruikers beseffen nauwelijks dat ze het product zijn en niet de klant. Facebook heeft met zijn intuïtief te gebruiken vriendennetwerk bewezen dat het netwerkeffect uiteindelijk aan het langste eind trekt: de waarde van een netwerk neemt kwadratisch toe met het aantal leden. Niemand kan dan ook meer om Facebook heen: van adverteerders tot overheden.
Microsoft, Google, Apple en Facebook, en een aantal andere iconen hebben er voor gezorgd dat tech nog nooit zo main stream is geweest als op dit moment. Tot die conclusie moet je wel komen als je dag na dag jonge, bevlogen techies als Alexander Klöpping en Danny Mekic, de kleine neefjes van Vincent Everts, prominent op de televisie ziet. In De Wereld Draait Door en Wakker Nederland zijn het geliefde gasten om te verklaren waarom zoveel werknemers van Chinese toeleveranciers van Apple zelfmoord plegen of wat we van de bancaire aspiraties van Google moeten denken. Ook de randverschijnselen uit de tech-wereld spreken breed tot de verbeelding. En een beetje gadget wordt als primeur aan Matthijs van Nieuwkerk gepresenteerd die telkens weer uiterst overtuigend doet alsof hij voor het eerst een computer ziet.
Terugkijkend op de ontwikkeling van online communicatie wordt ons geloof in eenvoud, elegante oplossingen en communicatie alleen maar versterkt. We zien dat ook terug in de gebruiksonderzoeken die we doen voor websites, portals en apps. Als het voorwerp van onderzoek voldoet aan de behoeften van de gebruiker én aan de communicatiedoelen van de zender, dan hoor je vier dingen uit de mond van de proefpersonen: