Door: Renate Sombroek op 7 februari 2012
Xsite wordt door onze relaties gewaardeerd om de snelheid en het gemak waarmee ze met dit CMS hun website up-to-date kunnen houden. Maar de eigen website is niet meer het enige kanaal waarmee online met klant en achterban wordt gecommuniceerd. De sociale media vragen steeds meer tijd.
Bij het op de website plaatsen van een nieuwsbericht in Xsite kan daarom nu meteen een “social media pitch” worden ingevoerd door de webredacteur. De korte tekst die in het veld Social Pitch wordt ingevoerd kan als Twitter-bericht worden verzonden en kan desgewenst ook worden gebruikt als ankeiler in het overzicht van de berichten op de website.
Verkorte URL
De social media pitch is gebonden aan het (Twitter) maximum van 140 karakters. Om de inhoudelijke tekst van de social media pitch zo lang mogelijk te laten zijn wordt er gebruik gemaakt van een verkorte URL om naar het bericht op de website te verwijzen. Hier wordt een externe service (bit.ly) voor gebruikt. Er blijven daarmee 98 karakters over voor het inhoudelijke bericht.
Koppeling met social media accounts
Er kan een koppeling gemaakt worden met persoonlijke Twitter en / of Facebook accounts. Het toevoegen van deze koppeling is op persoonlijke titel. Dit betekent ook dat iedere gebruiker van het CMS een eigen gebruikersnaam dient te hebben. Iedere persoon binnen de webredactie kan dan vervolgens zijn account binnen het CMS Xsite koppelen aan zijn eigen social media accounts.
Uniforme verspreiding binnen sociale media
Om een uniforme verspreiding binnen sociale media mogelijk te maken kan de metadata van een nieuwsbericht desgewenst verrijkt worden volgens het Open Graph Protocol. Dit protocol geeft basisinformatie door aan sociale netwerk sites en zorgt zo voor een uniforme weergave. De informatie die wordt doorgegeven bestaat uit de volgende vaste elementen:
Deze informatie wordt door Facebook, Hyves en Linkedin gebruikt om het bericht op hun sites te voorzien van bijvoorbeeld een afbeelding of een omschrijving.