Door: Renate Sombroek op 14 april 2011
Een Facebook pagina is een geweldige manier om de dialoog met je klanten of de achterban van je organisatie aan te gaan. Als bedrijf maak je gebruik van een fanpagina in plaats van een profiel. Je verzamelt hier geen ‘vrienden' maar ‘fans'. Fans zijn de persoonlijke profielen die hebben aangegeven jouw fanpagina leuk te vinden.
De voordelen hiervan zijn:
Bovendien is het tegen de regels van Facebook om een persoonlijk profiel te gebruiken voor een bedrijf of merk. Dit betekent dat Facebook je hele profiel kan laten verdwijnen!
Stap 1: een persoonlijk profiel
Om een fanpagina te kunnen aanmaken en beheren heb je een persoonlijk profiel onder je eigen naam nodig. Een Facebook profiel kun je aanmaken op www.facebook.com. Wanneer je dit profiel zoveel mogelijk wilt verbergen geef dan onder Account / Privacyinstellingen aan dat het alleen zichtbaar is voor vrienden.
Stap 2: het voorwerk
Bedenk vooraf:
1. Welke naam je de fan pagina wilt gaan geven. Er geldt op Facebook een minimum van 6 tekens voor de naam van je fan pagina. Check vooraf de beschikbaarheid omdat wanneer je de naam ingeeft direct de pagina wordt gemaakt. Het meest logische is om de naam van je bedrijf of instelling te gebruiken. Gebruik de gekozen naam consistent in alle sociale media uitingen (Twitter, LinkedIn etc.).
2. Welke afbeeldingen je als omslagfoto en profielfoto wilt gaan gebruiken. De afmetingen zijn:
- profielfoto: minimaal 180 x 180 pixels (wordt getoond als 160 x 160 pixels)
- omslagfoto: 851 x 315 pixels. Je kunt een afbeelding tot 4Mb uploaden en deze later bijsnijden.
3. De informatie die je onder 'Info' wilt tonen: Adresgegevens, e-mailadres, website, korte beschrijving, opgericht in, openingstijden, parkeergelegenheid, openbaar vervoer.
4.Welk type Fanpagina je wilt aanmaken. Je kunt kiezen tussen: Lokaal bedrijf of lokale plaats, Bedrijf, organisatie of instelling, Merk of product, Artiest, band of bekend persoon, Amusement, Cause or CommunityHet onderscheid tussen de verschillende typen fanpagina's uit zich met name in de informatie die onder de ‘Info'-tab kan worden ingevuld. Een communitypagina verschilt ook in de beheermogelijkheden. Uiteindelijk komt bij het bereiken van een bepaald aantal leden het beheer bij de leden te liggen, waarna je er geen controle meer over hebt.
Stap 3: een pagina aanmaken
Het aanmaken van een pagina kun je doen via Een pagina maken.Kies je voor ‘Bedrijf, organisatie of instelling', dan kun je daarna een categorie aangeven. Bijvoorbeeld Kleinbedrijf, Industrie, Politieke partij of Non-profitorganisatie. Een goede categorie maakt dat je beter gevonden zult worden. De categorie is later altijd nog aanpasbaar.
Vervolgens geef je de gewenste naam van je fan pagina op. Nadat je akkoord gegaan bent met de voorwaarden kun je ‘Aan de slag'.
Stap 4: aan de slag
Aan de slag. Na het aanmaken van je pagina kan je de profielinformatie toevoegen:
Stap 5: fans verzamelen
Stap 6: een vaste URL aanvragen
Nadat je minimaal 25 fans verzamelt hebt, kun je je Facebook URL claimen. Je krijgt dan een vaste URL zoals www.facebook.com/organisatienaam waarnaar je vanuit andere uitingen naar kunt verwijzen.
Lees meer op: